نکاتی مهم و ضروری برای سرمایه گذاری مفید

۰ دیدگاه
سرمایه گذاری مفید

موفقیت و شکست به طور تصادفی رخ نمی‌دهد و قرارگرقتن در جمع برندگان یا بازندگان، دلائلی دارد. خوشبختانه موفقیت و شکست از خود ردپا به جا می‌گذارد. بابررسی رفتارها و عملکرد افراد موفق در هر زمینه‌ای می توان، دلائل موفقیت را پیدا نمود و با دنبال کردن آن به موفقیت رسید.

نکاتی ضروری برای سرمایه گذاری مفید

در زیر بهترین عوامل تاثیر گذاری در موفقیت یا شکست سرمایه گذاری مفید را معرفی می‌نمائیم‌. امید است با مطالعه آنها انگیزه‌ای برای بررسی و مطالعه بیشتر ایجاد گردد. این نکات عبارتند از:

  1. تعین هدف سرمایه گذاری
  2. اجتناب از ریسک
  3. فلسفه سرمایه گذاری
  4. خرید حداکثری
  5. سود خالص
  6. تعیین معیار
  7. تحقیق و پژوهش
  8. صبر و شکیبائی
  9. اقدام فوری
  10. حفظ سرمایه گذاری‌ها
  11. ثبات معیار
  12. مسئولیت پذیری
  13. ترس از اشتباه کردن
  14. پرداخت هزینه

در ادامه هر یک از نکات ضروری برای سرمایه گذاری مفید را توضیح خواهیم داد.

۱. تعین هدف سرمایه گذاری

افراد برنده قبل از سرمایه گذاری هدف خود را مشخص و براساس آن اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند.
این افراد هر سرمایه گذاری که انجام می دهند، حفظ سرمایه اولولیت اصلی آنهاست. برعکس بازندگان باهدف افزایش سرمایه، اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند. پاشنه آشیل بازندگان کسب سودهای بالا و در نتیجه ورود به ریسک‌های غیر منطقی است.

۲. اجتناب از ریسک

از آنجا که هدف سرمایه گذاران در درجه اول حفظ سرمایه است، آن‌ها از ریسک‌های جدی و خطرناک دوری نموده و هرگز با سرمایه خود قمار نمی‌کنند. برعکس بازندگان مسحور جذابیت سودهای سوداگرانه و معاملات پرخطر شده و ممکن است پس انداز یک عمر را در یک معامله از دست بدهند.

۳. فلسفه سرمایه گذاری

کجا و چگونه سرمایه‌‌گذاری کنیم؟ افراد بازنده تماشا می‌کنند سایرین چه می‌کنند، تحت تاثیر دیگران جوگیر شده و بدون توجه به امکانات، اطلاعات و توانمندی خود، بدون هدف سرمایه خود را از سمتی به سمت دیگر می‌برند. اما برندگان می‌دانند با چه هدفی سرمایه گذاری کنند و با توجه به توانمندی‌های خود  و اهداف از قبل تعیین شده اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند.

سرمایه گذاری مفید

۴. خرید حداکثری

در همه کشورها توصیه می‌شود نقدینگی به سرعت به سرمایه گذاری مبدل گردد تا به سود دهی برسد. در کشور ما که طی چند دهه گذشته تورم دورقمی بوده، این توصیه، بیش از سایر کشورها اهمیت دارد.

۵. سود خالص

خیلی از سرمایه گذاری ها ظاهرا سود خوبی دارند. بعضی از هزینه‌ها در سالهای اول خود را نشان نمی‌دهند و در سال‌های بعد نقش پر رنگتری دارند. برای ارزیابی سرمایه گذاری باید به سود خالص پس از کسر مالیات و کسورات قانونی نگاه کرد تا به صرفه بودن یا نبودن آن مشخص شود.

۶. تعیین معیار

سرمایه‌‌گذار برنده یا بازنده، انتخاب با شماست. هر کسی برای خود معیارهای مشخصی دارد. یک سرمایه گذار برنده می‌داند در مقابل وسوسه آنچه با معیارهایش سازگاری ندارد باید مقاومت نموده و به راحتی خیلی از معاملات را رد کند. اصولا کسی که نمی‌تواند نه بگوید نمی‌تواند انتظار موفقیت داشته باشد. کسی که معیار ندارد و در هر معامله ای وارد می‌شود به احتمال قوی جزئ بازندگان است‌.

۷. تحقیق و پژوهش

قبل از سرمایه گذاری در بیمه عمر در اصفهان باید اطلاعات کافی جمع آوری نموده، با افراد خبره و تحلیگری مشاوره نمود که با دلیل صحبت می‌کنند، نه بر اساس جو عمومی و شایعات. تا تکمیل تحقیقات نباید تصمیم گرفت‌.

۸. صبرو شکیبائی

تا زمانی که زمینه سرمایه گذاری با هدف‌، فلسفه ،معیار و شرائط ما سازگار نیست و دلائل و شواهد کافی برای سرمایه گذاری وجود ندارد باید منتظر و مترصد بود و از اقدامات شتابزده خودداری کرد‌.

سرمایه گذاری مفید

۹. اقدام فوری

اهمال و از دست دادن فرصت به همان اندازه تعجیل و شتاب بیش از حد مذموم است، هرگاه انسان تصمیم به انجام کارهای جدید و سخت بگیرد‌، مغز پائینی (مغز خزندگان) که محافظت انسان و دور نگه داشتن او از خطر را بر عهده دارد، با بهانه تراشی‌های مختلف مانع هر اقدامی می شود. همین عکس العمل منفی مغز که به صورت ناخودآگاه فعال می‌شود آنچنان قدرتمند است که معمولا ما را از کارهای بزرگ باز می‌دارد. افراد برنده یاد گرفته اند وقتی برای انجام کاری دلائل، شواهد و اطلاعات کافی وجود دارد که انجام آن را موجه می‌کند، بلافاصله پس از تصمیم گیری اقدامات خود را شروع کنند و به مغز خود فرصت بهانه تراشی ندهند.
در مقابل بازندگان معمولا تسلیم بهانه‌ها شده و هر بار تصمیم به انجام کاری می گیرند، ولی پس از مدتی اشتیاق آن‌ها کم شده و کار را به تعویق می‌اندازند. افراد عادی اینقدر روی پیدا کردن هدف حساسیت نشان می دهند که هیچگاه شلیک نمی‌کنند. برعکس برندگان به سرعت هدف را پیدا نموده و بلافاصله اقدام می‌کنند.

۱۰. حفظ سرمایه گذاری‌ها

یک سرمایه گذاری موفق را تا زمانی که دلیل قانع کننده و از پیش تعیین شده ای در رد آن وجود ندارد حفظ کنید.

۱۱. ثبات معیار

معیارها و سیستم خود را ثابت نگه دارید و از آن پیروی کنید. اگر معیار سرمایه گذاری عوض شود احتمال شکست زیاد است‌.

۱۲. مسئولیت پذیری

مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید و فورا در جهت اصلاح امور گام بردارید. افراد شکست خورده معمولا به دلیل اینکه اشتباه خود را به گردن دیگران می‌اندازند، قادر به تغییر رفتار نیستند و تکرار اشتباه در نهایت آن‌ها را به شکست نهائی می‌کشاند.

۱۳. ترس از اشتباه کردن

اشتباهات نباید موجب دلسردی و بی تحرکی شده یا ما را به سمت راه و روش ساده و آسان سوق دهد. اما باید همواره جهت پیداکردن مسیر، گذشته را تحلیل و از هر اشتباهی درس گرفته و تجربه‌ای کسب کنیم‌. این امر فقط با پذیرش مسئولیت‌، تحلیل شرائط و چرایی حوادث، قابل حصول است‌.

۱۴. پرداخت هزینه

هزینه‌های خود را بپردازید‌. از کلاس آموزشی‌، سمینار و کتاب گرفته تا همنشینی با بزرگان رشته، که اگر پول و وقت کافی برای آن‌ها هزینه شود‌، صعود بسیار ساده‌تر و موفقیت در دسترس‌تر است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *